Het laatste deel van het APK verslag.

Gezien de hoeveelheid werk onder de auto leek het mij handig om wat kriksteunen te kopen om de trommel op te kunnen zetten. De eis was dat er een Daf op moest kunnen. Dus ik heb nu 2 kriksteunen die elk 6 ton aan gewicht kunnen dragen. Verkeerde Daf.

Ach, ze werken ten minste. En dat voor vijf tientjes.

Het volgende belangrijke punt waar nu eindelijk aandacht aan kon worden besteed was de rotte bodem. We weten allemaal nog hoe die eruit zag.

Gelukkig was het mogelijk voor mijn oom om binnen zo kort tijd de ruimte te regelen om laswerkzaamheden te kunnen verrichten. Hij zou dit kuuroord weer om kunnen toveren naar een ouderwetse bodemplaat.

Helaas kon ik er zelf logischerwijs niet bij zijn omdat dit op terrein van de baas gebeurde, maar gelukkig heeft hij zelf voor wat kliekjes gezorgd.

Ik lieg niet als ik zeg dat als de wielen ook maar een halve centimeter dichter bij elkaar stonden dat de trommel niet op de brug paste.


Met veel geklaag van het rubber kon hij er net op. Maar hé, hij staat!

Hij trok de vloermat los en moest daarna een dag bijkomen van de schrik van de absoluut verschrikkelijke staat waarin de bodem verkeerde.

Zonder het stuk plamuur dat in de hoek was gepropt:

De gepopte aluminium plaatjes zijn meteen verwijderd en ritueel verbrand samen met de 94 kg plamuur die een één of andere beunhaas voor anti-roestmiddel aanzag.

Toen riep hij keihard “1.2.3 Flintstones!” en voilá er was een gat.

De auto die ernaast stond van een andere klant heeft hij de bodemplaat uit geslepen en deze in die van mij gezet. Die ander is gewoon gevuld met plamuur. Zien ze toch niet.

Dat was een grapje uiteraard….. Hij had het dak van die klant eruit geslepen.

Naast het lassen zijn de platen met een één of andere vliegtuigkit afgewerkt die de verbinding nog sterker maakt. Het enige risico van dat spul is dat de auto spontaan kan gaan vliegen. Maar het zij zo.

Het grijze is de coating. Geen primer o.i.d.

Tectyl erop, hoppa!

En ik heb weer droge voeten!

De andere kant kon helaas door tijdnood niet volledig worden afgelast maar was voor 80% klaar en goed voor een APK. Hier zit voorlopig ook even een kunststof-achtige anti-tril laag op. Deze kant wordt een andere keer vervolgd.

In elk geval is het weer netjes. En dan ook écht netjes en geen achterlijk gedoe met plamuur.
Ik voel me dan ook vereerd om te kunnen zeggen dat de auto nu 100% plamuurvrij is.

Toen de poetsdoos weer thuis was kon ik mij bezighouden met wat ik met die oude knop van de ruitenwisservloeistof zou doen.
Gezien de hoeveelheid pech die ik heb gehad en de hoeveelheid spontane remacties achterop een file omdat een Volvo mijn remweg afsnijd leek het mij toch wel fijn om een alarmlichtschakelaar in te bouwen. Fred had nog een mooie grote rooie in zijn magazijn liggen.

Deze moest alleen een beetje schoongemaakt worden.

En deze schakelaar was 12 volt, dus ik heb via Volksrepairs een 6 volt relais en lampje besteld en die vervangen met de oude.

Goed, hoe gaan we die erin krijgen?
Eerst moet die oude knop er uit.

Na even wat te voelen was het duidelijk dat deze met 2 weerhaken vast zit. Deze druk je eenvoudig in door ze samen te knijpen…. nee wacht, dat kan niet want het materiaal is nog dikker dan de algemene voorwaarden van een zorgpolis. Ik zat al mijn kracht uit te oefenen op die dingen maar ze gaven geen kick.
Ik voelde mijn vingers inmiddels niet meer dus dan maar met grof geweld, de schroevendraaier!


Kijk eens aan, zo doen wij dat!
Nu die andere kant. Ik wrik de schroevendraaier ertussen, geef een wip en ja hoor links kwam ook los. In volle moed geef ik een ruk aan die schakelaar, om er vervolgens achter te komen dat de rechterkant weer terug was geschoten.

Dus ik steek hem daar weer tussen en voordat ik iets kon doen plopte links ook weer terug in het gat. Terwijl mijn bloeddruk steeg naar 2.2 bar zat ik zowel links als rechts schroevendraaiers te proppen uit hoop dat beide pinnen tegelijk zouden loskomen. Op ten duur was ik het zat en heb ik een schroevendraaier achter zo’n pin ertussen gestoken, een dikke klap erop gegeven zodat deze afbrak en éindelijk kwam dat achterlijke ding los. Hoe verzinnen ze het.


Die bewaar ik om aan een Jehova getuige te geven zodra die langs de deur komen.

De ravage op het dashboard:

Wat is dit nou weer voor onzin? Een plus vormig gat? Wat heb je daar nou weer aan?
Dat gat moest ik rond krijgen, maar een staalvijl heb ik niet. Dus dan maar zo:


Een dikke inbussleutel legde ik tegen de hoekjes aan en met een hamer sloeg ik op die sleutel. Hierdoor vouwde de hoekjes zich naar binnen toe. Ondertussen propte ik af en toe de schakelaar erin om te kijken of het ver genoeg was en of het paste.

Toen het gat eenmaal groot genoeg was kon ik de schakelaar met wat tetris bewegingen hem vanuit de achterkant erin duwen.
En voilá

Zoals ik hoopte dekt de plastic ring de schade precies af. Niets meer van te zien. En mocht deze schakelaar er ooit weer uit gaan dan zijn die metalen hoekjes zo weer terug te buigen.

Heel mooi. Nu nog aansluiten.

Geloof het of niet, maar Daf heeft hier rekening mee gehouden als accessoire.
Onder het dashboard zitten 2 blinde draden met een krimpkous er omheen. Als je deze opensnijdt kunnen daar 2 identieke stekkers in gestoken worden.

Ter isolatie heb ik twee strookjes van mijn universele poetsdoek gesneden en die er omheen gebonden.

Dan hou je nog 1 draad over. Een rooie met een zekering erin.

Deze gaat simpelweg naar de plus in het zekeringskastje.
Met een extra draad kon ik deze daar naartoe trekken.

En kiekt u eens!

Filmpje:

Heel boeiend om te zien. Een knipperlicht. Maar trots dat ik ben!

Ik kon hem die avond op weg naar Rotterdam al meteen gaan gebruiken door het plotse ontstaan van een file. Blijkbaar keek een automobilist naar zijn voeten tijdens het rijden en vroeg zich af waarvoor die middelste pedaal eigenlijk is en besloot er maar op te trappen.

In het kader van veiligheid heb ik EINDELIJK iets gevonden waar ik al eeuwig naar op zoek was.

Voor €50,- twee oldtimer hoofdsteuntjes. De ene is van zwart skai leer. Voor die andere moet je eerst op deze link klikken voordat je verder naar beneden scrolt.

Op Marktplaats stond dat een nieuwe stoffering werd aangeraden.
Dit roept toch enige vragen bij mij op. Waarom het verschil in hoofdsteunen? Door welke periode van zijn leven ging de ontwerper tijdens het verzinnen ervan? Voor welk prachtig interieur is het gemaakt? en Waarom bestaat het überhaupt?

Ach, alles voor de veiligheid.

Ook heb ik dit handige dingetje gekocht:

Een lichtverklikker, ofwel de “ik vergeet telkens mijn lampen uit te doen alarm”
Ik werd nogal moe van het feit dat op mijn werk telkens een collega binnenkwam en droog verkondigde “Robin, je lampen staan nog aan.” Wat op ten duur resulteerde in dat het werd gezegd zelfs als ze niet aanstonden om mij maar weer voor niets naar buiten te laten gaan. ;_;

Het kastje is ontzettend klein en makkelijk te verbergen.

Omdat ik het interieurlampje wil losmaken van de deurschakelaren en deze een eigen schakelaar wil geven, zijn de deurschakelaren nu ongebruikt.
Installeren was zo gedaan. In de handleiding stond dat de deurschakelaar een wit draad had dat naar het lampje ging. Deze heb ik doorgeknipt en aan het zwarte draad vastgemaakt
Het rode draad heb ik bij het zekeringskastje tussen het rode draad van de lichtschakelaar gepropt.

Het kastje zelf heb ik op de isolatie achter het dashboardvakje geplakt.

En hoppa!

Geen geauwehoer meer.

Zo kon mijn wagen dus eindelijk naar Fred voor de APK. 1 dag voordat deze zou verlopen.

Die rode Daf die je daar trouwens rechts ziet heeft inmiddels helaas een vangrail gepakt en is aan deze kant van voor tot achter in de kreuken gereden. Tot zover ik weet verkeerde deze nog in volledig originele staat zonder enig herstel met een taxatiewaarde van tegen de €20.000,- Erg zonde. Je zou haas bijna niet te durven rijden in een munt-conditie auto.

En zoals jullie al weten is deze ook in één keer goedgekeurd!
Met hakken over de sloot dat wel. De enige reden dat hij nu was goedgekeurd was omdat er duidelijk te zien was dat de wagen in een proces van herstel zat. Want de kontjes zijn eigenlijk te ver weggerot om door de mogen. Hier staat ook een aantekening over in het APK rapport. Voor de volgende APK moet dit ook hersteld zijn. Dat is pas in 2018 dus ik heb nog wel even. Dat is dan ook de laatste APK van deze auto want een jaar later wordt hij 50 jaar oud en wordt daardoor vrij van APK plicht.

Zelf iets toe te voegen aan mijn verhaal? Laat het weten!
sdfsdfsdfsdfsfdgdfgdfgdfg