Probleem: Iets met oud rubber dat spontaan kan barsten.
Gewenste oplossing: Geen napalm effect tijdens het rijden ervaren.
Voorkennis: Een slangetje knippen. Wie kan het nou niet?
Moeilijkheid: Klaverjassen vind ik moeilijker.
Lichamelijk letsel: High van benzinedamp geworden.
Opgelost: Altijd. ; )
Aan te raden terrein om op te repareren: Ik wou het in de gangkast proberen, maar die heb ik niet dus ik moest het op straat doen.
Kosten: Benzineslang: €7,75
Het doel van ons leven gefilosofeerd: Ja, maar alleen op dinsdagen.

Dus, de reden voor het vervangen van de brandstofslang was omdat ik blijkbaar nog een origineel –met katoen bekleedde- slangetje erop had zitten uit de jaren 60. Blijkbaar was de benzine toen anders en hebben wij tegenwoordig ethanol erin zitten. Dit leuke goedje vreet langzaam het rubber op omdat het daar niet tegen bestand is, met als resultaat dat vroeg of laat ineens zo’n slangetje kan scheuren.
En laat het nou nét zo wezen dat de brandstofslang recht boven de kachelpot loopt. Dus niet alleen komt je auto spontaan stil te vallen, de kachel gaat ook gelijk op standje 8000 omdat het motorcompartiment in een Amerikaans gesponsord Vietnamees bos veranderd.

Kijk, daar zit die basterd:

Erg leuk om met de schroevendraaier bij te kunnen. Maar toch gelukt, één kant los:

Andere kant ging zonder problemen, dus voilá los was ie.

Ondertussen maar even gekeken naar de…. euhw gatver

Ach, er kan nog benzine doorheen. Doosje erbij en daarin zit een nieuwe slang van een meter lang.
Bij de Hornbach heb ik nog even wat nieuwe slangklemmetjes gehaald. Maar gelijk goed doen, alles.

Nieuwe stukjes waren zo op maat te snijden:

En dan snap je toch wel waarom dit enige noodzaak had:

Nu de slangetjes weer aan het filter gedrukt zaten kon het geheel weer terug. Toen ontdekte ik een mysterie. Ik had voorheen telkens last van teruglopende benzine waardoor het starten soms langer duurde dan het wachten op je nummertje in het gemeentehuis. Dus het laatste wat ik verwachtte was dit:

(Blij dat die sigaret al uit was)

Al die tijd dat ik bezig was gutste er benzine uit de leiding. Dit slaat helemaal nergens op want die leiding zit hoger dan de tank, wordt bij de benzinedop ontlucht en de pomp heb ik zojuist de slang van losgetrokken. Ik heb Derek Ogilvie gebeld om dit te verklaren en hij zei dat het een geest was, en waarschuwde me dat er veel narigheid stond te wachten met een auto wiens merknaam met een D begint. Ik ga dus nooit een Daihatsu kopen.

Goed. Slangetje zat weer terug geplaatst:

Maar! Er is meer!

Omdat dit allemaal kleine losse dingetjes zijn hou ik het even bij 1 reparatieverslag. Ik blijf bezig.
Dus even de correctie:

Reparatie 8 | Brandstofslang vervangen, en een heleboel andere dingen

Het hele jaar is namelijk kerstmis voor mij want bijna elke week komt er weer een onderdeel binnen of een hele boel zelfs. Mijn collega’s beginnen te denken dat ik in het geheim een tweede Daf aan het maken ben.

Wat zit er allemaal in?
1 Richtingaanwijzer die niet telkens terugschiet €15,00
1 Bergremschakelaar die niet telkens eruit schiet. (erg leuk als met 80 KM/h de bergrem erin schiet) €19,00
1 Carburateur revisieset, dat verslag komt later nog eens. Ik doe dat pas als ik zin heb. €47,28
1 Bougiekabelset €20,30
1 Setje stuurhuisbusjes (voor stuurhuisrevisie, komt ook later) €17,79

Eerst het knipperlicht, deze stelde niet zoveel voor omdat ik dat ding al 800 keer heb losgemaakt. Enige jammere van de nieuwe schakelaar, hij kwam uit een 66 waarvan de hendels 2 centimeter korter zijn. Dus als ik nog weer eens een langere op mijn pad tegenkom, dan wil ik die weer terug zetten.

Knopje van de nieuwe schakelaar was een beetje verpauperd. Dit was er gelukkig zo vanaf te schroeven om hem om te wisselen voor de mooie:

En die doet het weer! Om het te vieren knipperde ik even met het grootlicht. Uhm… welk grootlicht?
rarararara, nu is de grootlichtschakelaar naar de haaien. Echt waar, ik kan dat ding wel opvreten. Nu mag die binnenkort ook worden vervangen.

Dan de bergremschakelaar, oftewel, de EMVK (elektromachnetische vacuum klep) knop. Dit ding kan je indrukken om de wagen op het motorvacuum te laten remmen. Dit is erg handig als je een eind naar beneden moet kachelen en je trommelremmen al zo glad als spiegels aan het worden zijn.

Echter bij mij plopte dat ding zomaar los. Iets intern naar de haaien. Dus het makkelijkste is om gewoon die hele knop te vervangen. Bij Danny van DafHobby had ik de keuze uit twee. 1 met zwarte aanslag maar spotgoedkoop, of een wat duurdere die bijna mint is. Aangezien deze knop nogal opvalt koos ik voor de duurdere. En op het eerste gezicht ben ik daar blij om ook:

Ik had alleen per ongeluk een 12 volt knop meegekregen terwijl mijn auto een 6 volt installatie heeft.
Enige verschil, het lampje. Dus, doppie eraf, lampie eruit, omwisselen met ander en doppie er weer op.

Het losdraaien is een ander verhaal. Een plastic ring dient aan de achterzijde te worden losgedraaid. Buiten het feit dat plastic zo stroef als een baviaan met epilepsie gaat is het daarachter zo ontzettend krap dat een pasgeboren baby daar nog niet eens met zijn vingers bij komt.

Ik lag dus weer in alle vreemde standen onder dat dashboard te graaien en dacht zo slim te zijn even wat WD40 op het schroefdraad te spuiten. Niet doen. Want het enige wat begon te glijden waren mijn vingers.

Een kleine 15000 jaar later zat de nieuwe knop eindelijk op zijn plek. Rotding.

En raad eens! De EMVK werkt niet eens. Serieus, het toerental hoort op te lopen als je deze indrukt maar dat gebeurt niet. Ach zoveel bergen hebben we hier niet. (ligt overigens niet aan de knop maar aan het circuit)

Tot slot aan reparaties heb ik de bobinekabels vervangen. Het had geen nood, maar kan nooit kwaad om even wat verse bekabeling te hebben. De oude trek je zo los en die nieuwe plop je zo terug. Stelt geen kip voor.

Alleen even het uiteinde iets bijsnijden. Staat keurig gemarkeerd:

Ziezo:


Enige jammere is dat die rubber flapjes er niet meer op zitten die netjes op de kappen aansluiten. Ach de oude kabels bewaar ik gewoon.

Zelf iets toe te voegen aan mijn verhaal? Laat het weten!