Het klinkt nogal imposant, de revisie van een EMVK. Maar het valt nogal tegen. Want reparaties hoeven niet altijd groots te zijn.

Dus, wat is nou een EMVK precies?

De EMVK staat voor “Elektro-Magnetische Vacuum Klep”, iets dat tot mijn kennis vrij uniek is aan een Daf. Deze klep regelt namelijk het vacuum gebeuren met de Variomatic. En bepaalt wanneer deze hoger in de toeren mag lopen of niet, wat toch een hele verantwoordelijkheid is voor zo’n klein dingetje.

En een verantwoordelijkheid is het zeker. Want wanneer deze rakker zich niet lekker voelt moet heel de auto eraan geloven. De motor weet niet meer wat ie wilt, de vario weet niet meer wat ie wilt, zelfs Google weet niet meer wat ie wilt.

Dus, voordat ik dadelijk voor allerlei raadselachtige problemen kom te staan, is het dus maar eens tijd om deze onder handen te nemen.

De EMVK is behoorlijk simpel. Er zit een deurbel-achtige plunjer in met daaraan een rubbertje die door het rempedaal- of bergrem wordt geactiveerd. Dat rubbertje is de klep, en het enige slijtende onderdeel in dit ding.
Ook zit dat ding ten minste op een plaats waar je met normale vingers bij kan. Logischerwijs wip je de EMVK er zo uit. Dat is, als je eerst even noteert welk slangetje waar heen gaat. Handig voor later.

Thuis op de operatietafel kon deze gelijk worden ontleed. Hier bleek dat ik over een zesde zintuig beschikte. Want, het rubbertje was aan het doorscheuren!

Je zou echter verwachten dat je deze zo van de plunjer trekt. Niet dus. Blijkbaar zit dat gevulcaniseerd aan die plunjer. Althans, zo lijkt het. Na 3 uur lang met een mes lopen hannesen kreeg ik het laatste residu versleten rubber van de plunjer af, en kon de nieuwe erop.

Even een kwak secondenlijm ertussen, en het nieuwe rubbertje zit erop!

En voilá! De EMVK kon weer in elkaar. Nu heb ik voortaan nooit meer last van… dat gene waar ik anders last van zou hebben.

Zelf iets toe te voegen aan mijn verhaal? Laat het weten!