…aan de wand, welk is de grootste roestbak van het land?

Ojee, het is winter. Heb je de oldtimer nog niet binnen gezet? Niet? Ooohhh… Jammer dan. Kan maar zo zijn dat er vandaag of morgen ineens alleen nog maar een hoopje roest met 4 banden in je straat staat.

Of er is niks aan de hand.

Hoe zit dat nou eigenlijk? Kan ik nou een oldtimer buiten laten staan tijdens de winter of niet? Wat is pekel precies? Waarom roest het zo hard? En waarom staat die moderne Kia Niro daar wel gewoon buiten?

Wat is pekel?

Om te beginnen, laten we even kijken wat pekel is. In tegenstelling tot sneeuw komt die troep niet zomaar uit de lucht gevallen. Het wordt ook niet gestrooid. Maar wat is het dan wel?

Voor de waaghals die weleens in een besneeuwde winter de fiets pakt, pekel is die vieze bruine blubber waar je liever doorheen fietst ipv verse sneeuw. Waarom? Omdat het minder glad is.

Pekel is in wezen niks anders dan sneeuw dat volledig verzadigd is met strooizout en daaruit een blubberige massa vormt. Dat voorkomt dat wij als verkeersdeelnemers pirouettes gaan draaien.

Hoe tast het de wagen aan?

Pekel heb je eigenlijk het meeste last van wanneer het daadwerkelijk heeft gesneeuwd. De blubber waar je namelijk doorheen rijdt wordt door de wielen prachtig in de rondte gebonjourd, wat dan vaak aan de wielkuip of andere onderdelen van de wagen blijft kleven.

Zout stimuleert oxidatie van metaal ontzettend omdat het blijkbaar erg goed geleid. Voor de uitgebreide wetenschappelijke verklaring moet je even Googlen.

Je kan je dus voorstellen dat je een oxidatie-bevorderend spulletje niet op je auto wil hebben zitten. Helemaal niet wanneer je auto al tekenen van roest vertoond. Laat het nou nét zo zijn dat pekel -wat vol met zout zit- als een straatverkoper aan je auto blijft kleven. Dat wil je niet.

Moet je dan ook bang zijn als er al wel is gestrooid, maar het nog niet heeft gesneeuwd?

Ja, en nee. Alleen strooizout is geen pekel. Zeker wanneer het nog droog buiten is, blijft dit minder aan je wagen plakken dan daadwerkelijke pekel.
Echter.
Al dit gestrooide zout laait nog wel op tijdens het autorijden en kan nog steeds in kleine hoekjes en gaatjes gaan zitten van de auto. Let voor de grap eens op hoe ontzettend smerig je voorruit altijd wordt tijdens het rijden in de winter, ongeacht de weersomstandigheden. Dat vieze grijzige laagje is allemaal zout.

Het is aan te raden om pas na een regenbui te gaan rijden, of om de auto af te spoelen.

Moet je meteen de auto afspoelen?

mwah… zout bevorderd roest ja. Maar het is echt niet zo dat er na één dag alleen nog maar een motorblok met 4 wielen te vinden is. Deze oldtimers hebben vroeger ook gewoon door de winter gereden en zijn echt niet van suiker gemaakt. Het is maar zout. Geen zoutzuur. Met name als je oude bak nog nergens lakschade of ander blootliggende metalen onderdelen heeft. Want zout vreet lang niet zo snel door lak heen als dat het bij bloot metaal doet.

Mag ik überhaupt buiten parkeren?

Een bekende misvatting is dat men denkt dat pekel omnipresent is zodra het winter is. Ofwel, het is overal en altijd aanwezig totdat april weer is aangebroken. Dat is onzin. Nogmaals. Pekel is slechts waar gestrooid is én het gesneeuwd heeft. En zout vindt je alleen op plekken waar gestrooid is.

Ofwel, staat je ouwe trommel op een privé oprit of in een straat waar niet gestrooid wordt, dan kan deze helemaal ondergesneeuwd worden zonder dat hij in één bonk roest veranderd. Kan je bak tegen regen? Dan kan hij tegen sneeuw. Dat het vriest gaat hij echt niet sneller van roesten.

In tegenstelling tot regen blijft sneeuw wel langer op de wagen liggen ja. Maar nogmaals. Die wagen is niet van suiker gemaakt. Die ene dag dat het hier sneeuwt in Nederland kan die ouwe bak best aan. En zo niet, dan heb je een hoop andere dingen om je zorgen over te maken dan alleen de winter.

Waarom roest een moderne auto niet zo erg?

Er valt natuurlijk niet te ontkennen dat oldtimers harder roesten dan moderne auto’s. Ik weet er alles van met m’n Daf. Maar hoe komt dat dan?

Nou, buiten het feit dat de legeringen en anti-roest behandelingen van moderne auto’s stukken moderner zijn dan 50 jaar terug, zijn onze moderne hokken ook slimmer ontworpen met de kennis die over de afgelopen eeuw vergaard is. Denk hier aan betere afwatering, minder hoekjes en gaatjes, en niet te vergeten kunststof wielkuipen en spatborden. Kortom, bij de meeste auto’s hangt 95% van die pekel aan iets dat niet kan of wil roesten. Tenzij het een Fiat is.

Overigens, als jij een oude Volvo rijdt (m.u.v. de 66 en de 3-nogwat reeks die oorspronkelijk van Daf waren) Dan had je dit artikel niet eens hoeven lezen. Volvo’s komen uit een land waar ze ten minste échte winters kennen. Die dingen zijn niet te slopen. In Zweden zetten ze de sneeuw in de winterstalling, uit angst voor de Volvo.

Zelf iets toe te voegen aan mijn verhaal? Laat het weten!
sdfsdfsdfsdfsfdgdfgdfgdfg