De wagens waarmee wij pech hebben
Rob's Daf 44
In 1969 van de band gerold en tot ergens jaren 80 in trouwe dienst geweest van een mogelijke bejaarde, waarna deze trommel heen en weer is gepingpongd tussen verschillende eigenaren en tot slot 30 jaar lang ergens is weggezet om weg te rotten, om uiteindelijk na nóg twee eigenaren in 2016 bij mij, Robin, terecht te komen en voor het eerst sinds meerdere decennia weer eens met onderhoud te maken heeft.
Van doorgerotte spatborden tot stuurkogels met genoeg speling om een drilhamer van te maken, alles mankeerde aan deze wagen, en zou door ieder weldenkend persoon ter sloop worden aangeboden. Maar dat ben ik niet. Integendeel, deze Daf die ooit volledig in vergetelheid is geraakt wil ik maken tot de Daf met het grootste verhaal ooit.
Clint's Daf 33
Nog naar het Hollandsch oude ontwerp van Huub van Doorne, is deze Daf in 1972 in elkaar geplakt en heeft trouw dienst gedaan voor iemand wiens voet niet zeer deed tijdens filerijden. Uiteindelijk is deze als promotie karretje gebruikt en reed hij paars bestickerd door menig Brabants dorp, waarna hij uiteindelijk door Clint is overgenomen.
Half omgebouwd tot een model 31, het klokkie rond en zelfs op de AutoWeek Rollenbank geweest, deze Daf heeft al aardig wat meters gemaakt. Waar de volgende reis naartoe gaat is nog een raadsel. Dat is aan Clint. Zolang hij dit maal maar niet vergeet te tanken, anders komt hij weer niet verder dan de Brienenoord Brug.
Rob's Lincoln Continental Town Car
Hetgeen waar Daf naar streefde, maar nét niet helemaal voor elkaar kreeg. Een zes meter lang gevaarte uit 1976 van 2,5 ton wat wordt voortgetrokken door een 7,5 liter slurpende V8 motor waar een schamele 200PK uit te halen valt. De Lincoln Continental Town Car staat symbool voor de Amerikaanse gloriedagen en totaal gebrek aan milieubewustzijn. Letterlijk een bankstel op wielen gemaakt om je zo relaxed mogelijk van A naar B te brengen. En dat doet het ook zeker. Oorspronkelijk in Athens Ohio gekocht door de vader van een lokale Ford handelaar, is deze bruidssuite op wielen voor jaren de trots van een familie geweest, waarna deze een aantal jaar terug naar Europa is gehaald. Mogelijk toen de benzineprijzen opliepen. In tegenstelling tot de Daf heeft deze landjacht echter wel de benodigde zorg gehad, waardoor er eigenlijk weinig mis aan is. Alleen zijn er een paar dingetjes die een eenvoudige reparatie toch wat lastiger maken. Ik maakte ooit een grap dat elk schroefje 100 euro kost…. Nou… Ik had mijn klep moeten houden. Heeft iemand trouwens nog een sleuteltje 1/6″:28′ in het kwadraat?