Laten we met z’n allen het over één ding eens zijn: op je remmen bespaar je niet. Dit systeem is het enige wat de tandarts ervan weerhoudt om jouw gebit gegevens aan de technische recherche te moeten verstrijken. Ofwel, geen remmen = geen open kist. Daarom is het uiterst belangrijk om een hoofdremcilinder uit te zoeken die van een goed merk is.
Dus ik kocht voor €10,- de ATE remcilinder van de Renault Coupe Deville die sinds 1912 op de bodem van de Atlantische oceaan heeft gelegen. Ik ga geen €300,- neertikken voor iets wat je met een paar rubbertjes en wat Hammerite kan oplossen… ben niet gek…
Maar waarom begin ik hier überhaupt aan? Nou, het was een vroege morgen ergens een jaar of twee misschien geleden. Ik stapte in de auto om met volle moed naar mijn werk te gaan. Echter kon ik al bijna het schadeformulier in het parkeervak tevoorschijn gaan halen, want de remdruk was 0,0. Heel het systeem was leeg. En waarom? Omdat één wiel zo nodig bijdehand moest zijn en lek raakte.
Mijn Daf 44 heeft een nog ouderwetsch enkelzijdig remsysteem. Wat betekent: ergens een lek, overal een lek. Dat wil ik dus dadelijk niet hebben wanneer ik met mijn zaakje langs een diep ravijn rijd. Kortom, daar moet een dubbele hoofdremcilinder voor in de plaats komen! En laten die er nou net zijn voor Daf! ATE maakt ze… of, maakte ze.
Dus ik heb even zo’n pracht exemplaar in huis gehaalt.
Deze heeft zo’n goede remdruk, dat zelfs de zuigers geen nanometer te verplaatsen zijn. Afijn, demonteren die hap.
Als eerste gaat het verweerde reservoir eraf. Gewoon flink trekken. Boeie als het stuk gaat, een nieuwe kost twee tientjes.
De zuigers verwijderen viel nog redelijk mee. Het meeste werk zat in het zoeken van de borgclip die het zaakje binnen houdt. Deze zat ver…borgen… (snap je) onder 5 kilometer aan roestbloemkolen. Met die eruit, en het borgschroefje dat aan de bovenkant zit was het slechts een kwestie van 2 bussen WD40 en die cilinder met de opening op het bureau meppen. En meppen. En meppen…
Oké dat viel dan toch tegen. Ik kreeg gelijk Vietnam flashbacks van die kachelpot die ik ooit uit die cilinderkop moest slaan.
Maargoed, na flink wat rossen en gebrek aan genade kwamen ze eruit:
Eventjes wat remreiniger er overheen en alles kan weer terug.
Ow wacht ja. Blijkbaar moet je cilinders eerst honen voordat de boel weer in elkaar kan. Daaruit volgde helaas het volgende probleem: De putten die in die cilinder zaten waren dieper dan die van een Oekraïens wegdek. Dat wordt uitboren i.p.v. honen. En tja, daar heb ik het spul niet voor in huis.
Dus ik liep over straat en, warempel! ligt er zo ineens een 17mm ATE dubbele hoofdremcilinder® behuizing langs de kant van de stoep!
Deze had ook al wat meegemaakt, maar toch minder. Absurd veel minder.
Vervolgens kon de behuizing in de straalkast en daarna lak in de strak.
Dan is nu eigenlijk het moeilijkste wel geweest.
….
Hier is een tip: wees niet gierig en koop gewoon een gereviseerde remcilinder wanneer je met ATE te maken hebt. Deze rubbertjes zijn nog strakker dan het gezicht van Marijke Helwegen, en zitten exclusief in een set van €40,- waar er geen ééntje reserve bij zit. Je kan dus voorstellen dat ik ter oefening van de wereldreis in meerdere talen heb lopen vloeken toen deze kak ringetjes stuk voor stuk knapte.
Dan denk je van “ah, maakt niet uit joh, even Googlen en je vind het zo” En dat klopt ja… Wanneer je een ABS remcilinder hebt. Die verkopen die krengen gewoon los voor een euro ofzo.
Tja wat doe je dan? Koop je weer zo’n set om het te proberen, of haal je zo’n revisiesetje van €70,- waar de zuigers gewoon al bij zitten? Want op het internet vragen heeft ook niet veel zin, je krijgt voornamelijk te horen hoe makkelijk het wel niet was voor diegene die datgene schrijft. Erg nuttige info. Toch vielen er nog wel suggesties. Bijvoorbeeld de rubbertjes, te laten koken in heet water, en door middel van een trechter deze er omheen te doen. Nou, bekijk het effe. Ik deed dat, en voordat het rubbertje überhaupt al de diameter aannam van waar hij omheen moest, sprong deze in tweeën. Het is serieus nog makkelijker om een condoom over de London Gherkin Tower te trekken dan deze krengen om die zuiger te krijgen.
Weetje, dan ga ik maar zo’n kant en klaar setje halen…
…
Raad eens welk merk die rubbertjes niet standaard om de zuigers heen doet…
Janken, dat is wat ik kan.
Toen las ik ineens in de krochten van het internet een interessant forum topic. Hierin legde iemand uit dat met NOS (New Old Stock) setjes -wat ik heb- de rubbers behoorlijk stug worden na zoveel jaar. Ook bij hem knapte de één na de ander.
Toen heb ik op Youtube zitten kijken naar videos van mensen die rubber zacht maken. Eén van de mogelijkheden was door dit een poosje te laten weken in… REMVLOEISTOF!!!
Intussen had ik geen rubbertjes meer. Maar, laat het nou toch nét zo zijn dat ik alweer langs de stoep ineens twee 17mm rubbertjes van een ATE dubbele hoofdremcilinder™ tegenkwam.
Dus! Ik remvloeistof in een bakkie gieten en al die rubbers erin gemikt. De zuigers zelf had ik er ook in gemikt omdat ik erachter kwam dat het borstelen met een staalborstel diepe groeven achterliet. Kortom die kon ik niet meer gebruiken.
Ik zat nu wel zonder zuigers. Alhoewel…
Ik had ze nog van die Renault Coupe Deville. Deze heb ik even wat zorgvuldiger schoongemaakt en:
Zeg dat is niet slecht. Schijnt blijkbaar van een één of andere magnesium legering gemaakt te zijn ofzo. Gaat amper stuk met roest.
Afijn. Na anderhalve dag in de remvloeistof gezeten te hebben was het tijd om de volgende poging te wagen. Dit keer gewapend met een breinaald en een gigantisch stompe schroevendraaier was het tijd voor poging 612.
En tis nog gelukt ook…
Maar in plaats van alleen maar te gaan opscheppen over hoe makkelijk dat het ging (ging het niet), plaats ik hier even wat artistieke impressies van hoe ik het nou precies gedaan heb.
Allereerst, veel sterkte voor diegene die een wondje op z’n handen heeft. Remvloeistof gaat je leuker vinden dan een gemiddelde Tinder date.
Goed, na eerst de richting van het rubbertje 988 keer gechecked te hebben, heb ik deze als eerste in de voorste sleuf gespannen. Die eerste gaat nog wel.
Vervolgens pulk je met een grote naald met een stompe punt tussen het rubber door zodat je op ten duur deze onder het gat kan doorhalen. Dit duurt ongeveer 4 uur.
Als dat lukt, duw je vervolgens de naald flink door zodat deze kan rusten op de achterste schijf. Doe dit niet en je zal m zien schoonspringen zonder zwembad.
Nu met de nauwkeurigheid van zeven zonnen frut je met mild gevloek een stompe platkop schroevendraaier ernaast.
Als die grip begint te krijgen, duw je m door zodat de tip over het gat heen valt waar het rubber in moet. De naald kan er nu uit. De remcilinder is nu ontmaagd.
Kantel vervolgens de schroevendraaier heeeeeeeeel voorzichtig terwijl je met je vingers de zijkanten probeert te kneden rondom de schijf. Geen zorgen, de schroevendraaier floept er maar 10 keer per minuut uit.
Als uiteindelijk de top in de sleuf valt, zet je vinger er gelijk op met alle kracht die je in je hebt. Al die dagen bij de sportschool komen nu aan bod. Terwijl je jouw vinger erop houdt geleid je de rest van het rubber er omheen. Tot je ineens een flip hoort of een knal en dat rubbertje ineens zoek is. Indien het laatste, jammer joh. Langer laten weken in remvloeistof. Indien het eerste:
Mama mia. Bij mij ging hij er nog binnenste buiten op ook. Maar, beetje met die schroevendraaier pulken en hij floept weer rechtop.
Met de zuigers weer eindelijk voorzien van een nieuw set rubbers, is dit het resultaat:
De behuizing is dan wel vervangen, maar de zuigers zijn nog origineel! soort van!
Dan kan nu het geheel in elkaar. Nog even een laatste blik werpen in de cilinder;
Nog piekfijn. Een klein beetje remvloeistof op de rubber cupjes laat het geheel er nét wat makkelijker in gaan.
Voordat iemand dadelijk net als mij tegen die veerdruk in loopt te hannesen om dat borgclipje weer terug te krijgen; doe het borgschroefje eerst. Dan sta je nog maar de helft voor lul. Dat schroefje houdt namelijk het hele zooitje vast zodat je rustig de borgring en clip kan bevestigen.
En het reservoir? Die zit in twee rubber zittingen gedrukt. Doe geen moeite om deze er droog in te persen, het lukt gewoon niet. In plaats daarvan kan je die dingen ook gewoon in de remvloeistof laten weken. Dat reservoir glijdt er dan in als een toerist op de wallen.
Het enige nadeel echter:
Het werkt als verf-afbijt. Dus ik kan binnenkort nog even dit ding een nieuwe coating geven voordat hij in de auto gaat.
Maar, toch met alle moeite die het heeft gekost, mocht dit het resultaat wezen:
Die rubber uitsteeksels heb ik er even in gedraaid om de cilinder van de buitenlucht af te schermen.
Kan ik dadelijk weer mooi remmen. Voor maar €80,- ofzo. En totaal geen moeite…
… man man man