Je zit op je fiets, en terwijl je naar school of werk fietst wordt je begroet door het gebrul van een oude 8 cilinder Amerikaanse bak die langs komt rijden. Gedrapeerd met chromewerk en een kofferbak van het formaat waar een warenhuis zich in kan huisvesten. Op dat moment komt de gedachte in je kop: Mijn eerste auto wordt een oldtimer.
Na een hele dag fantaseren over die slee die jij straks gaat besturen, komt helaas tegen de avond het rationele gedeelte van het brein in werking en luiden er ineens allemaal vragen: Is dit wel te doen? Kan ik met een budget van €4000,- ook een wagen van die prijs kopen? In welke staat moet de wagen verkeren? Hoe zit het met de brandstof? En met die milieuzones? APK? Wegenbelasting? Mag je een oldtimer verzekering aanvragen wanneer het je enige auto is? Kan ik het onderhoud betalen? Mag ik überhaupt een auto hebben als ik nog geen rijbewijs heb? En heb ik een eigen garage nodig om onderhoud te plegen? Moet ik een opleiding autotechniek gevolgd hebben om deze hobby te kunnen uitvoeren? Is het voor een atechnisch persoon te doen? Kom ik veel langs de garage? Moet ik bang zijn voor een ongeluk? En de stalling?
Na een paar jaar een oldtimer in bezit te hebben denk ik op al deze vragen inmiddels een redelijk antwoord te kunnen geven.
Als je hier via Google terecht bent gekomen, dan heb je vast en zeker al allerlei forum topics af zitten struinen en advies zitten inwinnen. Dat is echter geen makkie, omdat forum topics vaak zeer situatie-afhankelijk zijn qua advies, en mensen om je heen vaak zeer subjectief zijn en je alleen maar de grootste horrorverhalen opleggen, ondanks dat zij vaak zelf nooit een oldtimer hebben gehad.
“Ze roesten allemaal zo enorm dat iedere auto in een straal van een kilometer er omheen meeroest, ieder schroefje kost minstens €399,95 ex. BTW, het comfort is te vergelijken met zitten op een Oost-Indisch spijkerbed, wanneer je een ongeluk hebt moet je blij zijn als ze nog via je gebit kunnen achterhalen wie je ooit was, de cilinders kunnen tijdens het rijden door de motorkap heen schieten, de bodemplaat behoort na 1 week rijden in de geschiedenisboeken, de wielen kunnen er onderuit vandoor rollen, garages gaan massaal met hooivorken en fakkels achter je aan wanneer je langskomt met een probleem, je wordt er onvruchtbaar van, ze zuipen zoveel dat je een persoonlijk contract met BP moet afsluiten voor een eigen olieleiding en aandelen in een boorplatform, de draaicirkel staat gelijk aan die van een Boeing 777 op kruishoogte, de verzekering en belasting vinden je zo leuk dat ze bijna uitnodigen voor koffie bij iedere betaling”, en ga zo maar door.
Negeer die onzin. Als elke zenuw in jouw lichaam kriebelt bij de gedachte van het bezitten van een oldtimer, zoek vooral door naar de mogelijkheden. Maar wees niet verblind! Er zitten altijd plus en minpunten aan het bezitten van een oldtimer. Het is aan jou om deze punten tegen elkaar op te wegen.
Hieronder zal ik een zo neutraal mogelijk advies proberen te geven aan de hand van mijn eigen ervaringen, en hoop zo een samenvattend antwoord te geven op de grote hoofdvraag of een oldtimer hebben haalbaar is.
Top tip, zoek alle items rustig stuk voor stuk uit en laat je niet gek maken door de soms wat overdreven antwoorden van mensen, inclusief mij. Iemand die ooit een roestig hok gekocht heeft met de gedachte dat deze chick magnet net zo degelijk was als een moderne bolide kan al snel het totaalplaatje negatiever maken dan dat het werkelijk is.
Wat voor een persoon moet ik zijn?
Boven al het andere is dit het belangrijkste punt. Je kan de sjiekste slee kopen of de meest rotte koektrommel, dit is allemaal irrelevant als jij niet de juiste mindset ervoor hebt. Over het algemeen is het zo, hoe gekker je bent, hoe meer kans je maakt dat je jouw droom waar maakt. Want door té rationeel te denken, zal je nooit een oldtimer kopen. Ik bedoel, kom op, voor minder geld kan je een Prius rijden die veel veiliger is! 😉
Maargoed,
Zit je op een onuitputbare geldbron, dan is enige technische aanleg wat minder vereist, want je koopt om te beginnen een auto die in concoursstaat verkeert, besteed alle reparaties uit en bij pech bel je de ANWB. Het enige waar je vingers vies van zullen worden is de hendel van de benzinepomp tijdens het tanken. Ik verbaas me dat je dit artikel zelfs nog zit te lezen, je had allang een slee in de garage kunnen hebben staan.
Echter gok ik dat 98% waaronder jij dit niet bent en met een beperkt budget zit. Dat betekent dat als jij een oldtimer koopt, dat het belangrijk is dat jij techniek boeiend vindt en het niet erg vindt om je handen vuil te maken. Technische ervaring is onbelangrijk want het gaat hier om de wil om iets aan te pakken. Je kan de beste monteur zijn met alle diploma’s, maar als je geen zin hebt om ‘s avonds in het donker met een looplampje onder de wagen te moeten liggen omdat deze voor morgenvroeg weer moet rijden, dan heeft het vooralsnog geen zin. Daarentegen, iemand die geen zak verstand van auto’s heeft maar toch telkens weer onder de motorkap duikt zal er een hoop lol aan beleven.
Ik had 0,0 verstand van autotechniek toen ik mijn Daf kocht. Hetzelfde jaar heb ik de distributieriem van mijn Punto zelfs vervangen. Als je techniek maar boeiend vindt, dan is het ook geen straf om tot laat in de avond video’s te bekijken over hoe iets werkt, of om talloze handleidingen en boeken na te lopen. Wat wel ontzettend kan helpen, is als je iemand in de buurt kent die een beetje kaas van autotechniek gegeten heeft. Ken jij niemand? geen probleem, daar hebben wij het internet voor.
Het bezitten van een oldtimer zal betekenen dat je iets uit je comfortzone zal moeten stappen. Want zodra die startmotor het begeeft, of die remmen ineens niet meer goed werken, dan zal je niet op de heiligheid van een garage moeten vertrouwen, maar op je eigen wil om die zooi proberen op te lossen. Vertrouw mij, het is een geweldig gevoel wanneer je als een leek het voor elkaar hebt gekregen om iets te repareren waar de rest van de wereld koude rillingen van zou krijgen. Tevens geeft het een speciaal soort trots wanneer je een volledige auto zelfstandig kan afstellen midden in een boeren veld. Om al niet te spreken van hoe therapeutisch het uberhaupt is om een probleem te fixen. Je vergeet even alle ellende… Omdat je toch al genoeg voor de kiezen hebt gok ik.
Let er wel op. Het bezitten van een oldtimer gaat tijd in zitten. Veel tijd. Het is immers een nieuwe hobby die je erbij neemt. Dus als je maar max 1 uur per dag aan een hobby kan besteden omdat er een baan, opleiding, huishouden, natte hond, relatie of gezin je volledige aanwezigheid verlangen, dan moet je even goed nadenken over de uitvoerbaarheid. Je hoeft uiteraard ook zeker geen kluizenaar uit te gaan hangen. Dat doe ik ook niet. Ik ben niet elke dag met de Daf bezig, maar zodra ik dat wel ben, gaan er telkens flink wat uren in zitten. Geniet, maar sleutel met mate.
Dus, ben jij zo’n gek iemand, gefeliciteerd! Je kans om een oldtimer te bezitten is met 85% toegenomen. Die overige 15% ligt een beetje aan de volgende vragen.
Oh, en ben jij iemand die een oldtimer zoekt omdat je alleen maar goedkoop wil gaan rijden? Ga fietsen.
Kan ik met een budget van bijvoorbeeld €4000,- ook een wagen van die prijs kopen?
Dat hangt er van af. Als die €4000,- ook alles is dat je op je rekening hebt staan, dan raad ik het af en zou ik óf een goede wagen voor tussen de 2 a 3000 euro kopen, óf een wat mindere van tussen de 1 a 2000 euro.
Waarom? Nou, je raad het al, je gaat flink wat sleutelwerk tegemoet zien, en dat kost gewoon geld. Dus een buffer is zeer belangrijk. Zeker in het begin omdat er mogelijk nog veel verborgen kwalen zich schuilhouden. Met name laswerk kan hoog oplopen wanneer je dit laat doen door een expert die uurloon vraagt.
Ook is het merk belangrijk. Een Mercedes van €3000,- kan al gauw veel gebreken hebben terwijl een Daf van €3000,- al bijna in concoursstaat verkeert. Met name de elegantere merken moet je mee oppassen. Zo kan je bijvoorbeeld een echte Rolls Royce Silver Shadow of Spirit vaak voor al 5 a 8000 euro kopen, wat net zo duur is als een redelijk- tot zeer goed onderhouden en erg nette Mercedes. Ideaal zou je denken, maar nee. Want zie maar eens onderdelen te vinden, of zoek voor de grap eens uit waarom precíes deze Rolls Royce variant zo relatief goedkoop is. Is echter een Silver Shadow voor €8000,- iets wat je al jarenlang wilt hebben, tja, gewoon gaan ervoor.
Wees alleen bewust van waar je aan begint zodat je niet voor verassingen komt te staan. Hoe rooskleuriger je verwachtingen, hoe meer hekel je op ten duur aan die wagen gaat krijgen wanneer je voor de zoveelste keer pech hebt en je portemonnee mag opentrekken. Oja, check ook even aan welke kant het stuurwiel zit, dat scheelt vaak ook een paar ruggen in de vraagprijs. 😉
Naast de aanschafprijs is natuurlijk regulier onderhoud ook belangrijk om te kunnen bekostigen zonder daarvoor je sociale leven opzij te hoeven zetten. Niks is vervelender dan op zaterdag avond na je 4e biertje te moeten zeggen “Sorry luitjes, ik moet morgen nog een bobine kopen voor mijn Trabant dus sla een rondje over”.
Dus mijn advies is: heb werk. Het hoeft geeneens fulltime te zijn, zolang je maar minstens €300,- per maand kan reserveren voor je wagen indien nodig. En spendeer het niet direct als de maand voorbij is. Want de ene maand kan er niks aan de hand zijn, en de andere maand kan bekant je hele motorblok er uit sodemieteren, bij wijze van, natuurlijk. Hoop ik.
Voor de duidelijkheid, die €300,- is slechts een reserve. Niet wat je moet verwachten aan maandelijkse kosten. Als je weinig onderhoud hebt, dan is het al heel wat als je €50,- per maand kwijt bent. Bovendien kan er 4 maanden niets aan de hand zijn en vervolgens in 1 dag 3 dingen stuk gaan. Het hangt veel af van de hoeveelheid kilometers die je maakt en je rijstijl. Lekker doortrappen in die oude Amerikaan is leuk om indruk proberen te maken op die twee meiden die je niet eens doorhebben, en om die neus omhoog te zien gaan. Maar Dat blok heeft er een schurfthekel aan als je hem vaak op zijn sodemieter geeft, evenals die schokbrekers wanneer je met 60 over een drempel knalt.
De vaste lasten zijn niet veel. Dat scheelt, daarover straks meer. Heb wel in gedachten dat de standaard vaste lasten het minste impact hebben op je portemonnee. Mijn Daf kost zo’n €20- per maand, waarvan €14,- verzekering en €6,- voor de parkeervergunning. Echter, ga ik mijn halve motor reviseren dan ben ik al gauw €1000,- lichter. Intussen heb ik ook grofweg 3 maal de aanschafwaarde van mijn wagen al uitgegeven aan onderhoud, in het jaar tijd dat ik hem heb. Dat is wel meer een uitzondering dan de regel. Ik ben een “spare no expense” iemand en pak reparaties vaak uitgebreid aan. Dus je kan veel voordeliger uitkomen als je wilt.
In welke staat moet de wagen verkeren, en waar moet ik op letten?
Heb je een garage tot je beschikking, en is er geen tijdsnood? Dan kan je het grootste wrak op aarde nog kopen en die helemaal uit elkaar trekken. Let er dan wel op dat je al gauw ongeveer het tienvoudige van de aanschafwaarde kan uitgeven aan het herstelproces (van wrak naar lak).
Parkeer je de auto echter aan de straat, of wil je hem gewoon direct kunnen gebruiken? Dan is het belangrijk dat de wagen kan rijden en voorlopig nog APK er op heeft zitten zodat je rustig de tijd kan nemen om enige gebreken aan te pakken voordat die is verlopen. Een wagen met nog maar 1 maand APK gaat je geheid stress opleveren wanneer het blijkt dat in die ene maand meer gerepareerd moet worden dan dat jij aan budget kan besteden. Schorsen kan als je tijdsnood hebt, maar let wel: een geschorst voertuig mag niet openbaar geparkeerd staan.
Wanneer je voor een oldtimer gaat kijken, let er dan op dat je er iets anders naar moet kijken dan wanneer je een gewone auto koopt. Ik heb het dus niet over de standaard checklist, maar daarnaast over wat oldtimer-specifieke items.
Persoonlijk vind ik het bij aanschaf belangrijker dat het plaatwerk meer in orde is dan de staat van de remmen, elektra, motor attributen etc. hoe vreemd dat ook klinkt. Waarom?
Nou, sleutelen kan je bijna overal wel doen en dergelijke werkzaamheden zijn een stuk toegankelijker. Ook is gereedschap vaak niet duur. Lassen daarentegen moet met een MIG/MAG apparaat gebeuren en is een hele ambacht omtrent autoplaatwerk. Daar is wel ervaring bij nodig, plus een werkplaats. Naar mijn ervaring is een geschikte lasser zoeken voor een beetje schappelijk bedrag echt een ware nachtmerrie. Met een beperkt budget ben je erg afhankelijk van “via via” connecties zoals een familielid of vriend. Die kunnen echter niet altijd voor jou bezig zijn omdat hun leven ook gewoon doorgaat, zeker als de hele bodemplaat vervangen dient te worden, waarmee jouw auto al snel een week of twee ergens voor op een brug moet staan (bij hobbymatig gebruik). Professioneel laten lassen door een bedrijf kan al snel heel hoog in de kosten lopen, want bij het lassen begint het pas. Daarna moet het nog afgewerkt en gespoten worden.
Heb je zelf een werkplaats tot je beschikking en wil je leren om MIG te lassen, en maken de kosten van het gereedschap ook niet uit? Dan zou ik uiteraard voor een technisch betere auto gaan waarvan het plaatwerk matig is. Het hangt er net van af wat je liever hebt en waar je de wagen neer kan zetten.
Waar dien je bij een oldtimer verder op te letten?
- Deze ken je misschien al, maar controleer die bodemplaat daar bij de voeten en naast de deur! Til die matten op. Wanneer moet jij je zorgen maken? Is dat wanneer je de straat door de gaten heen kan zien?
Nee, althans niet per se, laswerk aan de bodemplaat ontkom je haast niet aan, zeker niet bij goedkopere auto’s, dus een roestige bodem en dorpels betekent nog niet het einde. Echter, betekent dit wel het einde voor menig mens als je met je hand de binnenkant van de dorpels door de roest heen aan kan raken, en wanneer je plaatdelen onafhankelijk van elkaar ziet bewegen wanneer je de auto beweegt of in-en uit stapt. Dat betekent namelijk dat de wagen ook zijn structurele integriteit aan het verliezen is en kan doorzakken. Sluiten de deuren niet goed of knallen ze juist open? Kijk eens daar beneden. - Wees waakzaam voor een te mooie wagen. Zie jij een prachtige glimmende Volvo Amazon staan voor €3000,- en met maar 30.000 op de teller? Dan is de kans groot dat je 400 kilo aan plamuur zit mee te zuilen. Hoe hoger die kilometer teller, hoe meer versleten de wagen er uit mag zien. En hoe lager die teller, hoe duurder de wagen hoort te zijn. Staan er echter niet bepaald veel kilometers op de teller maar is het plaatwerk wel verrot? Dan heeft deze mogelijk lang buiten gestaan of is het klokkie rond gegaan. Het voordeel van lang buiten staan is dan wel dat ondanks het plaatwerk ruk is, dat de motor nog wel vaak dik in orde is qua slijtage en met een beetje liefde nog jaren mee kan. Let er wel op dat dingen zoals de remmen vastgeroest kunnen zijn en dienen na aankoop zo snel mogelijk geïnspecteerd te worden.
- Koop je de wagen bij een autodealer en vragen zij een paar honderd euro aan “afleverkosten” zeg dan vriendelijk tegen hen dat zij de schurft kunnen krijgen en zoek verder. Afleverkosten op 2e hands auto’s zijn oplichting want je mag blij zijn dat er überhaupt nog wat benzine in de tank zit of dat er ook maar één stofzuiger door het hok is gegaan. Veel garages doen dit zodat je de afleverkosten gaat afdingen, en daardoor het voldane gevoel krijgt dat je de prijs omlaag hebt gehaald, terwijl je de vraagprijs niet eens lichtelijk hebt aangeraakt. Dit geldt trouwens voor elke 2e hands auto, maar bij oldtimers is het helemaal achterlijk. Nooit betalen die oplichterij.
- Kijk naar de brandstofslang. Heeft deze een canvas uiterlijk, dan moet je de brandstofslangen en mogelijk wat pakkingen vervangen voor moderne varianten die tegen moderne brandstoffen kunnen. Het hogere Ethanol gehalte in hedendaagse benzine vreet het rubber van de oude slangen en papieren pakkingen in carburateurs langzaam op met alle gevolgen van dien.
- Bij het kopen van Amerikaanse bakken zoals een dikke Cadillac of Lincoln, hou er rekening mee dat het verbruik vaak wordt aangegeven in miles per gallon i.p.v. kilometers per liter. Veel verkopers hebben dit niet door en geven aan dat zo’n wagen bijvoorbeeld 1 op 8 rijdt. Terwijl dat werkelijk amper iets van 1 op 4 is, al niet minder. Zoek daarom altijd even het verbruik op op het internet, voordat je straks denkt dat er een lek in je benzinetank zit.
- Een Jaguar voor €2000,- zit geen motor in.
- Zitten er originele boekjes bij? Leuk! Maar geen reden om €1000,- meer voor een auto te betalen. Vaak zijn alle boekjes in een nog perfecte staat en niet al te veel geld prima te vinden op Marktplaats. Dat de originele nog bij de wagen zitten komt waarschijnlijk omdat ze nooit in de weg lagen in het dashboardkastje. Maar het zegt niks over hoe er met de auto is omgegaan. Tja, als je echt persé het aankoop- en garantiebewijs uit 1973 wilt hebben voor de leukigheid dan hou ik je niet tegen. Maar het is natuurlijk niet essentieel. Overigens is het wel raadzaam om na aankoop zo veel mogelijk boekjes in huis te halen zoals ik straks in mijn laatste tips zal vermelden.
- “Rat Look” of “Patina” is vaak gewoon roest onder vermomming van “It’s not a bug, it’s a feature”. Kortom, een gebrek wordt verkocht als een speciaal kenmerk, wat de reinste onzin is. Echte Rat Look of Patina wagens zijn artistieke projecten die vaak flink wat kosten omdat er veel werk en aandacht in gestoken zit. Uiteraard zijn deze vrij van werkelijke kwalen qua roest en hebben vaak een nette blanke lak afwerking. Een goedkope Rat Look wagen is gewoon een rotte bak.
Hoe zit het met de brandstof?
Als je zo goedkoop mogelijk wil rijden, zou je denken dat je het beste voor een Diesel kunt gaan. Immers hoef je (nog)geen wegenbelasting te betalen. Maar, let er wel op dat zeker voor de beginner een Diesel iets ingewikkelder kan zijn dan een simpele carburateur benzinemotor. Als je beperkte technische ervaring hebt, dan zou ik zeggen; ga voor een benzine auto. Maar als je natuurlijk helemaal fan bent van een Diesel auto dan kan dat uiteraard wel gewoon. Niemand houd je tegen. Let alleen wel dondersgoed op het jaartal, want als je toch ineens wel wegenbelasting moet betalen dan gaat de geldkraan lopen waar “mijn portefeuille” op staat.
Euro 95, 98
Koop je een benzine auto, dan is het nog even belangrijk om te weten wat je moet tanken. Niet elke oldtimer kan zomaar tegen Euro95 of 98 benzine en hebben een loodvervanger nodig die je erbij mengt. Dat is gelukkig zo gepiept en overal te vinden, maar wees er wel van bewust.
Heeft de auto geharde klepzittingen? Dan is de loodvervanger niet nodig. Dus dat is wel even een handig puntje om op te zoeken.
Overigens kan je trouwens prima Euro95 kiezen. Dat tank ik altijd met de Daf en hij rijdt nog steeds.
E10 Brandstof
Update uit 2022. Oorspronkelijk schreef ik hier dat E10 gevaarlijk is doordat het pakkingen opvreet, de motor laat oververhitten en dat je er gewoon bij weg moet blijven. Echter sinds het schrijven van dit artikel heb ik er een stuk meer ervaring mee opgedaan.
Na herhaaldelijk E10 getankt te hebben in de Daf, kan ik concluderen dat E10 lang niet zo heftig is. Die foto’s van brandende oldtimers langs de weg hebben vaak dan ook niets met E10 te maken terwijl dat wel altijd meteen geroeptoeterd wordt. Kan het geen kwaad dan? Nou, er zit wel een nadeel aan.
Omdat E10 brandstof een hogere concentratie ethanol bevat trekt het vocht aan. Nee, er zal geen plaatselijke regenbui boven je wagen ontstaan, maar over lange tijd zal vocht zich verzamelen daar waar E10 zit. Nadruk: Over lange tijd.
Wanneer je jouw oldtimer voor een lange periode laat staan, kan er genoeg vocht worden aangetrokken waardoor de carburateur kan gaan oxideren, of de benzinetank kan gaan roesten. Dit is niet na een dag, en ook niet na een week, maar over meerdere weken stilstand. Kortom, wanneer je er dagelijks mee rijdt en de brandstof blijft vloeien, is dit vocht gebeuren te verwaarlozen. Helemaal als je zo af en toe even een keertje 98 erbij in gooit.
Belangrijk is echter wel, dat je wagen geen verouderde brandstofslangen gebruikt. Deze zijn naar verluid niet bestand tegen ethanol en kunnen langzaam gaan uitdrogen en scheuren met alle gevolgen van dien.
Ik heb ook gelezen dat het kurk en rubber van carburateurs zou opvreten, maar dat effect heb ik tot heden niet kunnen waarnemen. De oxidatie is simpelweg het grootste probleem. Zo was er bij een Ford Model A de flotter blijven hangen in de carburateur omdat deze met een inimini puntje vast zat geoxideerd waardoor de brandstof eruit bleef gutsen.
Van oververhitting heb ik niets gemerkt. Ik heb complete fjorden op en af gereden op E10 en dat blokje pruttelt net als altijd. Evenals zou er een vermogensverlies zijn. Dat klopt, maar dat was er altijd al.
Kortom, E10 heeft zijn risico’s, maar zorgt er echt niet voor dat je oldtimer meteen explodeerd. Tis geen Michael Bay film waar we in leven. Dus, check dat je nieuwe branstofslangen hebt (sowieso doen trouwens) en wees niet bang om een keer E10 te tanken.
LPG
Voornamelijk Amerikaanse bakken kom je soms tegen met een LPG tank. Dit is een veel goedkopere brandstof die flink in de portemonee kan schelen wanneer je wagen maar 1 op 4 rijdt.
Zobeetje elke oldtimer kan een LPG installatie ingebouwd worden. Dit klinkt vaak intimiderend, maar er zijn specialisten die dit dag in dag uit met hun ogen dicht doen. Wanneer een LPG systeem is ingebouwd kan je nog altijd schakelen tussen dit systeem en de originele benzinetank. Dit gaat vaak met een elektronische schakelaar. Het enige grote nadeel van LPG is dat je afhankelijk van de tank nogal wat kofferruimte kwijt bent. Je kan dan nog maar 3 lijken meenemen i.p.v. 4.
Ook kan het sleutelen aan een LPG installatie wat spannender zijn omdat dit gas onder druk zit. Indien je de tank wilt loskoppelen, lees je dan van tevoren heel goed in. LPG systemen zijn heel veilig, en je moet zelfs moeite doen om de tank leeg te laten lopen, maar het blijft een enorm vluchtig gas wat vaak nog onder enige druk in de leidingen zit. Twijfel je? Laat het dan een professional doen. En doe überhaupt het loskoppelen buiten!
M’n Lincoln heeft een 100L LPG tank achterin zitten. Hierop Kan ik zo’n 400km rijden. Helemaal met de huidige benzineprijzen die zo achterlijk hoog zijn (ruim 2 euro per liter op het moment van schrijven) rijd je dus met je dikke Amerikaan op LPG nagenoeg net zo goedkoop als de doorsnee benzineauto.
Dat gezegd hebbende. Heb je een leuke oldtimer op het oog die geen 2,5 ton weegt? Dan zou ik me niet zo druk maken om het installeren van een LPG tank. Tenzij er echt niets anders aan die wagen te sleutelen valt.
En met die milieuzones?
Ik woon zelf in Rotterdam waar een milieuzone geldt. Woon jij ook in een stad waar dit binnenkort misschien ook wordt afgedwongen, dan kan je het beste een auto uitzoeken van vóór 1977. Dan zijn ze 40 jaar of ouder en daardoor toegestaan binnen de zone.
Dat is in elk geval de huidige situatie zoals op 17 september 2018. Let er op dat dit in de toekomst nog kan veranderen. Er zijn helaas veel politici die een hekel hebben aan alles wat leuk is waaronder oldtimers.
APK?
Oldtimers hebben nog steeds een APK plicht. Echter is de interval groter en hoeven alle auto’s ouder dan 30 jaar maar eens in de 2 jaar APK gekeurd te worden. Een roestige bak met een verse APK kan je dus rustig twee jaar aan besteden om deze in orde te maken. Daarnaast komt er (als het goed is) binnenkort een wetswijziging die ervoor wil zorgen dat alle auto’s ouder dan 50 jaar geen APK meer nodig hebben. Onverantwoord denk je? Tja, als je een APK nodig hebt om jou te vertellen wat er mis is met jouw oldtimer, dan heb je de verkeerde hobby uitgekozen.
Wegenbelasting?
Met de huidige wetgeving, zijn alle auto’s ouder dan 40 jaar uitgezonderd van wegenbelasting. Yay! Dus als je voor een echte oude bak gaat, dan heb je daar geen zorgen aan. Tenzij zo’n politicus het verneukt. Er is ook een overgangsregeling voor oldtimers die nét wel of niet onder deze vrijstelling vallen. Hier weet ik niet veel over omdat het een eindeloos gedoe is en ik gewoon altijd een wagen van 40+ zoek, maar als ik het goed heb betekend die overgangsregeling dat je een paar maanden per jaar niet mag rijden als je vrijstelling wilt. Wat op zich geen probleem is wanneer je de wagen die periode in een winterstalling zet.
Mag je een oldtimer verzekering aanvragen wanneer het je enige auto is?
Niet overal, maar er zijn gelukkig genoeg verzekeraars die daar geen punt van maken en jou gewoon een oldtimerverzekering kunnen verschaffen, zonder de eis van een tweede auto of een minimum leeftijd. Een verzekerings-adviesbureau weet vaak wel raad. Let wel op, oldtimerverzekeringen zetten altijd een limiet op het maximum aantal kilometers dat je per jaar mag rijden, wat bijvoorbeeld 7000 kilometer per jaar kan zijn. Ook dekken ze niet altijd alle landen, mocht je spontaan ineens naar Oezbekistan gaan rijden.
Kan ik het onderhoud betalen?
Dat is een beetje de hoofdvraag waar je wellicht mee zit. Zoals hiervoor uitgelegd, is een buffer van minstens 300 per maand aan te raden. Uiteraard hangt het ook af van de auto. Een kleine en relatief goedkope oldtimer zoals een Daf, Trabant, Opel Kadett of Fiat zou met 300 euro vaak wel te redden zijn. Een Mercedes, Cadillac, Audi, of Citroen DS die bij aanschaf al duurder zijn zullen ook duurdere onderdelen hebben, waardoor 300 euro ineens een mager buffer kan zijn.
Nogmaals, dit buffer hoef je niet op te sparen, maar ook zeker niet direct uit te geven als je de ene maand niets hebt hoeven te repareren. Hoe groter het buffer, hoe minder klote het is als je straks pech hebt. Ben je van plan om een grote opknapbeurt aan te pakken? Lees dan van tevoren even goed in wat de onderdelen gaan kosten en of je het zelf kan repareren. Spaar dan eerst het hele bedrag en hou daarnaast nog het buffer gereed. Grote revisies kunnen wel eens een paar honderd euro hoger uitvallen door onvoorziene omstandigheden. Wat er ook gebeurt. Ga NIET lenen, zelfs niet als het een spoedreparatie is. Dat is ellende wat jij niet aan jouw kop wil halen, en zeker niet anderen bij wil betrekken.
Mag ik überhaupt een auto hebben als ik nog geen rijbewijs heb?
Ja hoor, dat is geen probleem. Dus het kan handig zijn om een auto rustig vooraf te kopen en deze op te knappen totdat jij jouw rijbewijs wel hebt, zoals ik dat ook heb gedaan. Houd er alleen wel rekening mee dat je genoeg geld hebt om alle rijlessen en een eventueel herexamen te kunnen bekostigen naast het opknappen van de wagen. Rijles hoort absolute prioriteit te krijgen, en als dat eronder begint te lijden, dan heb je het financiële plaatje niet op orde en dien je het project stil te leggen. Probeer het dus absoluut niet in jouw hoofd te halen om het gespaarde geld voor jouw rijles aan te zien als financiering voor je oude vierwieler. Pas als dat roze pasje naast jou ligt kan je dat gaan doen.
Weet ook dat jouw wagen altijd verzekerd moet zijn. Of je nou een rijbewijs hebt of niet. Voor langere tijd kan je de wagen schorsen, maar dan mag deze NIET meer aan de openbare weg staan. Gelukkig kost de verzekering niet zo veel. Dus de kans is groot dat je met schorsen zelfs duurder uit bent dan gewoon je verzekering te laten lopen. Belangrijk is ook om te weten dat een oldtimerverzekering geen schadevrije jaren opbouwt. Daarvoor moet je hem minstens normaal WA verzekeren.
Heb ik een eigen garage nodig om onderhoud te plegen?
Nee! Althans, vaak niet. Zoals je in mijn reparatieverslagen kan zien, doe ik 90% van de reparaties langs de kant van de weg in een Rotterdams parkeervak, wat nou niet echt bepaald wordt aangezien als de ideale werkplek. Zelfs mijn motor heb ik hier buiten in en uit gebouwd. Zo lang je er geen puinzooi van maakt, niemand tot last bent en alles netjes achterlaat, dan is dat vaak prima te doen. Maar PAS OP! In sommige gemeenten is het niet toegestaan om aan de openbare weg te sleutelen. Het is raadzaam om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente op te zoeken, want boetes kunnen vrij hoog oplopen daar waar het verboden is.
Gezond verstand kom je over het algemeen een heel eind mee. Denk je het te kunnen oplossen langs de kant van de weg? Ga er dan voor. Denk je van niet? Zoek dan op waar ergens een hobbygarage in de buurt zit. Die kosten vaak geen knaak om lid van te worden. In het begin kan het nog een beetje lastig zijn om in te schatten, maar naarmate je meer aan de wagen hebt gesleuteld kan je het ook beter bepalen.
Moet ik een opleiding autotechniek gevolgd hebben om deze hobby te kunnen uitvoeren?
Aldoende leert men toch? Dus nee. Ik ben van beroep een 3D tekenaar die de hele dag achter de PC zit, en had de ballen verstand van autotechniek toen ik m’n Daf kocht. Het belangrijke is dat je het niet eng moet vinden om dingen zelf uit te gaan zoeken, en je moet die horror verhalen –van mensen die bij het kleinste tikje al gelijk naar de garage vliegen– kunnen negeren. Autotechniek is nogal overweldigend als je er vers in duikt, maar als je rustig de tijd neemt om alles uit te zoeken, valt het eigenlijk best mee. Automonteurs in de garage om de hoek hebben ook geen gift uit de hemel ontvangen en zijn ook gewoon mensen die uitvoeren wat zij ergens vandaan geleerd hebben.
Mocht je twijfelen aan jouw kunnen, maar zou je het wel willen kunnen, dan heeft Shia LaBeouf nog wat handig advies voor je.
Is het voor een atechnisch persoon te doen?
Ter navolging van het vorige punt, wat als je twee linker handen hebt maar toch écht maar dan ook écht dolgraag een oldtimer wil hebben en de techniek diep van binnen wel wil leren, tsja, heb je al die video van Shia bekeken?
Ik ben ervan overtuigd dat technisch aankloten ook inspireert om technisch te denken. Doe het gewoon als dit jouw enige punt van twijfel is. 2 linker handen is iets subjectiefs, en dus een excuus dat jouw brein je zal vertellen om het niet te doen.Zolang je van tevoren gewoon netjes leest hoe je bepaalde reparaties kan uitvoeren en een beetje gezond verstand gebruikt, dan scheelt dat al de helft van het werk.
Ook ik heb stomme fouten gemaakt door bijvoorbeeld eerst de plus van de accu los te schroeven en per ongeluk met de sleutel het chassis van de wagen aan te tikken wat in onbedoeld vuurwerk resulteerde. Lekker snugger, maar sindsdien nooit meer verkeerd gedaan.
Nogmaals, het is een comfortzone waar je uit moet kunnen stappen. Zeker omdat het niet iets is wat nogal in het maatschappelijk beeld past. Als je echter een lampje moet vervangen en je zit daarvoor de bestuurdersstoel er uit te trekken, dan heb je nog even te gaan.
Kom ik veel langs de garage?
Dat is aan jou. Wat ik daarmee bedoel is, stel jij moet een paar stuurkogels vervangen. Je zou daarvoor de garage kunnen bellen. Echter kan je zoiets vaak prima zelf doen wat enorm in de kosten scheelt.
De enige keren wanneer ik naar de garage moest was om mijn wielen uit te lijnen, wat lastig is om zelf te doen, of wanneer er een probleem was waar ik gewoon maar niet achter kon komen of wat te zwaar was om langs de kant van de weg te doen, waarvoor ik zelf naar de Daf specialist ga in Bleiswijk. Het is dan ook aan te raden om een oldtimer specialist op te zoeken, zeker als er een merk-specifieke is. Die weten namelijk waarmee zij bezig zijn en zullen je er niet bij naaien. Over het algemeen in elk geval.
Moet ik bang zijn voor een ongeluk?
Gaan we zo beginnen? Pas maar op als je straks even naar het park gaat. Er kan een tak op jouw hoofd vallen, of je kan beroofd worden, of er kan toevallig een aanslag gepleegd worden, of je kan een hartaanval krijgen…. je snapt waar ik heen ga. Als jij jouw droom van een oldtimer wil laten schieten vanwege een gedachte als deze, dan is dat doodzone. (zag je wat ik daar deed?)
Als een automobilist jou dood wilt hebben, dan lukt hem dat toch wel, ongeacht in wat voor’n auto je zit. Als er een spookrijdende BMW op de snelweg met 120KM/u frontaal op jou knalt, dan ben je in een Tesla net zo dood als in een Trabant.
Natuurlijk is een oldtimer een stuk kwetsbaarder. Maar er is één high-tech beveiligingssysteem dat zelfs iedere oldtimer kan hebben en beter is dan welke lane assist of collision detection dan ook, en dat is die grijze massa in die harses van jou. Dus weet dat jij ook kwetsbaarder bent. Ga geen stomme acties uithalen, kijk uit je doppen, rem tijdig, en laat verdomme die telefoon in je tas zitten ja? Ga ook niemand uitdagen, want je gaat verliezen. Ik ken mensen die al 3 auto’s total loss gereden hebben, en mensen die in geen 50 jaar ook maar één fenderbender opgelopen hebben.
Wil je echt per se dolgraag meezuipen op de vrijdagmiddag op jouw werk? Want je “kan wel tegen 2 biertjes, oké vooruit, 3 kan ook nog wel” Dan mag je ook verwachten dat jouw prachtige oldtimer een potentiële doodskist wordt. Play stupid games, Win stupid prizes.
Je hebt natuurlijk niet elk ongeluk in de hand, en ook ik zelf heb zelfs eens een kont gekust, maar je moet je niet door angst laten regeren. Want je kan ook ongunstig van de trap lazeren of spontaan een hartaanval krijgen, en zo aan je einde komen.
Het is vanzelfsprekend om zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, mocht er toch een ongeluk gebeuren. Zitten er bijvoorbeeld geen gordels in de wagen? Zet er even een paar in, want deze dingen voorkomen al het meeste leed. Ook is het wel fijn voor de medebetrokkene bij een ongeluk als er geen dooie gast op hun motorkap ligt.
Heeft jouw wagen geen hoofdsteunen, en wil je de stoelen origineel laten? Zoek een 2e hands opzetbaar hoofdsteuntje. Het is niet het beste, maar kan net die ene whiplash schelen zonder de look van jouw auto te verzieken. Zie je in de verte een file, sluit niet direct strak aan, maar blijf op een afstand van je voorligger staan totdat de wagens achter jou zich netjes hebben aangesloten. Pas dan sluit je aan.
Laat ook de banden vervangen. God weet hoe oud die krengen al wel niet zijn. Ik spreek uit ervaring dat het levensgevaarlijk is om op oude banden te rijden. Deze zijn glad en broos, en zorgen voor een wegligging van een natte krant.
Pas overigens in de winter of tijdens regen goed op met achterwiel-aangedreven auto’s. Deze kunnen makkelijker in de slip raken dan voorwiel aangedreven auto’s. Mocht het gebeuren, stuur rustig tegen en trap niet vol op de rem, want dan ga je helemaal pirouettes draaien. Probeer uit te rollen, en als je moet remmen, probeer dat pompend te doen. Lukt dat ook niet: 2 vingers, op, neer, rechts links is de volgorde.
Ben ik genoodzaakt om een stalling te regelen?
Oldtimers roesten, dat is zeker. Maar die dingen zijn niet van suiker. Je kan best een oldtimer buiten neerzetten op straat, al is dit natuurlijk het minst ideale. Voor een auto die in concoursstaat verkeert, is het aan te raden om een carport of garage te hebben om hem ook netjes te houden, niet alleen ter bescherming van de elementen, maar ook tegen vandalisme of de toorn van het gevogelte.
Is de lak echter niet zó bijzonder en zit er al wat roest her en der, dan zou ik me over een stalling geen zorgen maken. Roest zit er al, en je wagen is echt niet in 2 weken doorgerot.
Het enige wat wel belangrijk is, is of de wagen lek is. Want als er tijdens een regenbui water naar binnen loopt, dan is je bodem juist wél zo weggerot omdat het vocht in dit geval niet weg kan. Probeer lekkages zo snel mogelijk te verhelpen. Als je geen nieuwe raamsponning kan laten lassen, dan kit je de boel maar dicht. Heb ik ook gedaan. Het wint geen schoonheidsprijs, maar het interieur blijft zo wel droog.
Een ander alternatief is om een hoes over de auto te trekken. Een halve is al voldoende. Dit raad ik echter alleen aan als de wagen op eigen terrein kan staan en als je niet in een grote stad woont. Want in Rotterdam is hij binnen een half uur weg.
Top tips!
Tot slot heb ik nog wat handige tips voor als je eenmaal het besluit hebt genomen om een oldtimer te kopen.
Koop zo veel mogelijk boekjes.
Hier staat vaak informatie in dat niet online te vinden is, en zijn ook gewoon handig voor als je pech hebt of om naast je te houden tijdens een reparatie. Bovendien, tis ook leuk om te sparen, vind ik.
Houd je aankoop geheim totdat de wagen van jou is, indien je in een sociale kring zit waar men nogal negatief is over oldtimers.
Je zal zien dat -hoe negatief ze er ook over denken- ze vaak toch moeten lachen zodra ze jou in een oude koektrommel zien komen aanrijden. In mijn sociale kring raadde bijna iedereen behalve Clint het af om een oldtimer te kopen. Echter sinds ik er één heb wilden ze er allemaal een ritje mee maken en is dat ding een icoon onder vrienden en familie geworden.
Zoek de club op.
Dit is bijna een must, want in je eentje ga je er vaak moeilijker uit komen. Door je bij een club aan te sluiten van het model auto dat je hebt gekocht, beland je in een groep van gelijkgestemden die allen een oceaan aan kennis bezitten, en vaak ook bereid zijn om (jou aan onderdelen) te helpen. Bovendien, de meetings zijn vaak erg gezellig.
Maak foto’s bij reparatiewerkzaamheden.
Fuck waar zat dat ene schroefje ook alweer, en waar moest die stekker in? Precies. Documenteren die hap. Niet alleen kan je terugkijken hoe je dingen uit elkaar hebt gehaald, het is ook mooi bewijs om aan te tonen dat bepaalde zaken zijn aangepakt, mocht je de wagen ooit weer willen verkopen.
Wil je voorzichtig de techniek leren en zoek je geen specifieke wagen? Koop een luchtgekoelde auto.
Deze blokken zijn vaak wat eenvoudiger, kleiner en hebben ook geen radiator of koelvloeistof waarmee je zit te ouwehoeren. Wagens zoals de Daf, Trabant, Fiat 500, Kever, VW T1 &T2 busjes, Panhard PL17 en de 2CV a.k.a de lelijke eend, hebben allemaal een luchtgekoeld blok. Het aanbod is niet groot, maar mocht er net iets tussen zitten naar jouw goesting, dan kan het een leuke wagen zijn.
Blijf met je tengels van de plamuur af.
Gewoon niet doen. Ik weet namelijk precies waar je het voor wilt gebruiken. Plamuur is bedoeld om kleine oneffenheden op plaatwerk te vullen, niet om een compleet missend spatbord mee te vervangen.
Hou een logboekje bij met reparaties.
Noteer hierin welke reparatie verricht is, wat het heeft gekost, wanneer het verricht is, en wat op dat moment de kilometerstand was. Dat is handig om terug te zien wat er allemaal is vervangen en wanneer het weer dient te gebeuren. (zoals een luchtfilter of ontsteking) en kan je zo ook een financieel plaatje krijgen. Bovendien is het uitermate handig wanneer je de wagen wilt verkopen, zeker in combinatie met de foto’s.
Tot slot
Ik hoop dat dit lulverhaal je heeft geholpen met de keuze om een oldtimer te kopen. En dat het een wat algemener antwoord geeft op de vraag van of het handig is. Uiteraard zijn veel tips ook van toepassing wanneer je op een iets latere leeftijd er een oldtimer bij wilt kopen.
Het bezitten van een oldtimer is ontzettend leuk als je er een passie voor hebt. Ja je gaat pech krijgen, ja er gaat een hoop geld in zitten. Maar dat alles doet je niets wanneer wanneer je met een brede lach achter het stuur zit. Ik vind zelf dat de voordelen veel hoger opwegen tegenover de nadelen.
De keuze om een oldtimer te kopen is simpelweg gewoon niet rationeel, dus moet je het ook niet op die manier gaan benaderen. Doe je dat wel, dan kan je beter een Prius kopen en voor altijd stoppen met zoeken naar oldtimers. Een verantwoorde oldtimer zoeken is net als met vliegangst een vlucht proberen de boeken die niet hoeft op te stijgen. In plaats daarvan kan je beter een schaalmodel van je favoriete auto kopen.
En wanneer je denkt dat een oldtimer de ideale woon-werk verkeer auto is, en dat je er alleen maar één wil hebben om indruk te maken op anderen, dan gaat het je ontzettend bezuren. Zorg goed voor de wagen, en hij zorgt goed voor jou.