Ken je dat? Dat je bergafwaarts een rotonde nadert en ineens het gas blijft hangen waardoor je met volle acceleratie bijna de rotonde opjaagt mits je net vlug besluit het contact af te zetten?

Nee?

Ow.

Ik wel. Het gebeurde twee jaar terug ergens in de oven van Frankrijk genaamd de Ardéche. Heel mooi daar, maar bloedverziekend heet in de zomer. Blijkbaar kan het voorkomen met oude bakken dat wanneer het zo ontzettend warm is, de gasklep in de carburateur stroef wordt waardoor de springveer de klep niet meer kan terugtrekken.

Een mankement wat an sich vrij makkelijk te repareren is. Je haalt de carburateur eraf, trekt de gasklep eruit, en haalt de gasklep-as los, waarna je deze insmeert met wat koper- of keramisch vet. Iets dat tegen hitte kan in elk geval.

Maar! Daar laat ik het natuurlijk niet bij zitten. Voordat het mij dadelijk nog eens gebeurd dat m’n Daf zijn eigen wil krijgt op een plek waar het nét iets minder gunstig uitkomt, heb ik een geniaal idee verzonnen:

De Gashendel Reset Kabel

Tis eigenlijk gewoon een staalkabeltje met wat klemmetjes voor €3,- van AliExpress.

Je knoopt ‘m in het bovenste gat van dat platte ding aan de gashendel, geeft hem een redelijke lus zodat deze nergens achter blijft haken, en laat ‘m vervolgens ongestoord via het schutbord naar binnen. Daar knoop je ook even een dingetje aan het andere uiteinde zodat je iets hebt om vast te houden, waarna je ten slotte de kabel ergens tussen frut op een plek waar je ‘redelijk’ makkelijk bij kan. En voilá! Trek aan deze kabel en de gasklep zal geforceerd gesloten worden.

Uiteraard was dit nog allemaal voordat ik mijn elektronica heb opgeschoond. Die gekke kabels en lasdoosjes zijn foetsie.

En zo ben ik moeder natuur weer te slim af. Toch?

Zelf iets toe te voegen aan mijn verhaal? Laat het weten!