Daf 66 elektrische oldtimer
Foto: Andreas Toepper

Of men is vol lof, of ze gaan je met hooivorken achterna. Net als politieke discussies kent het geen tussenweg. Of is het?

De laatste tijd kom ik de discussie steeds vaker tegen; “Is het een goed idee om mijn oldtimer elektrisch te maken?” waar al gauw in te zien is dat de meningen er erg over verdeeld zijn. Met dit stukje geef ik jou een kijk van Rotterdam’s grootste prutser hierover. (Ik)

Je zit lekker te browsen op het internet en ziet voor een paar ruggen een ombouwkit voor een oldtimer te koop staan. Bestaande uit een elektromotor, een regelaar, wat kabels een een hoop ander modern schoons. Je kijkt naar buiten en ziet daar jouw ouwe hok op vier wielen staan. Dan komt de gedachte. “ooh, misschien is het wel vet om deze om te bouwen naar elektrisch!

Immers heb je de poen in huis, de werkplaats ervoor, en een ouwe bak die geschikt is om dit soort spul in te kunnen bouwen.

Vol enthousiasme begin je rond te vragen op het internet. 2 uur later komt je vrouw huilend binnengelopen omdat de eerste poederbrief al in ontvangst is genomen. Hmm misschien toch maar niet, hoor ik je denken.

Nou, laat mij met dit artikel een beetje nuchter neer zetten waarom het wél of niet verstandig is om je oldtimer om te bouwen naar elektrisch.

Ten eerste, iedereen kan de pot op die zijn shit verliest hierover. Zo. Dat is eruit. Het is jouw auto. Jij maakt de dienst uit. Alles is beter dan een oldtimer te laten wegrotten ergens in een loods of veld omdat  je “hem ooit nog later zekerweten een keer ga opknappen. Ja echt. Zodra ik klaar ben met deze andere 10 doorgerotte wagens uit hetzelfde veld.

Waarom zou je dit willen doen?

Om eerlijk te zijn, ik zelf vind ouderwets gepruttel leuker omdat het natuurlijk origineel is. Maar lang niet bij elke oldtimer is dit nog relevant. Want, heb je een loop of sloop auto? Dan maakt het sowieso niet uit omdat deze zonder überhaupt enige aandacht in de pers zou belanden. Loop of sloop zijn in die zin de beste kandidaten omdat er zoveel verbouwd moet worden voor elektrisch, dat je er net zo goed een project van de grond af aan van kan maken. Ik bedoel, als je het doet, doe het dan goed.

Maar wat ook kan wezen is dat het huidige blok al naar de shitter is en het vervangen ervan toch al een flinke klus zou worden. Tja, je maakt hem minder origineel dat wel, maar anders staat hij daar ook maar toch? Bovendien. Elektrisch of niet, je draagt toch bij aan het straatbeeld met een mooie slee van vroeger. En dat mag ook iets betekenen. Misschien inspireer je zelfs de jonge generatie om zich te verdiepen in dit soort dingen. Immers groeien zij op met elektrische auto’s. Het idee dat je zelf ooit een elektrische auto zou kunnen bouwen, zou mij als kind helemaal pannenkoek maken.

Wat een ramp als je deze durft om te bouwen tot elektrisch! Deze is immers al zo groen als je het kan krijgen!

Een elektro-ombouw kan in deze zin niet alleen heel interessant zijn, maar ook erg uitdagend zelfs. Hoe hang je de motor op? waar plaats je de accu’s? Hoe laat ik het dashboard zo origineel mogelijk? Dat soort dingen. Het is in wezen net zo leuk als een andere motor inbouwen die van oorsprong ook niet origineel is. Daar hoor je overigens nooit iemand over klagen.

Waarom beter niet?

Als je enige motivatie voor het ombouwen naar elektrisch is om zodoende beter voor het milieu te zijn, dan kan je maar beter gelijk stoppen met de hobby. Want autorijden is per definitie al vervuilend. Zelfs die Prius van je zit een luchtje aan.

Hoe bedoel je? Elektrische auto’s zijn veel schoner voor de natuur! want geen uitstoot enzo!

Uhu, en waar komt al die energie vandaan denk je? Juistem, good old fashioned kolencentrales staan hier heerlijk voor te draaien. En door de toenemende vraag naar Elektrische auto’s zullen er alleen maar meer bij gaan komen om aan de vraag te voldoen, want met die paar windmolens gaan we het in de toekomst niet redden. Ironisch genoeg wordt kernenergie namelijk algemeen verafschuwd door dezelfde personen die oldtimers uit steden verbannen. Als we allemaal schoon willen rijden, hebben we toch echt meer stroom nodig.

Overigens moeten die prachtige lithium Ion batterijen ook ergens vandaan komen. Je wil niet weten hoe absurd veel Co2 er wordt uitgestoten voordat dat stukje lithium in een accupak is omgetoverd. En ook dat spul moet je ergens uit de grond trekken.

Dit is echt zoveel beter voor de natuur dan die vervloekte booreilanden! (Foto: mining.com)

Dat gezegd hebbende, is het uiteraard efficiënter om 1 kolencentrale te hebben dan duizenden losse brandstofmotoren. Klopt. Maar vergeet niet dat het hier over oldtimers gaat. Een druppel op een gloeiende plaat. Zelfs al zou elke oldtimer rijder zijn kar ombouwen naar elektrisch, dan weegt dit niet op tegen het gross van het moderne verkeer. Zelfs als je jouw daily driver ombouwt. Moderne auto’s zijn nu eenmaal op alle fronten efficiënter ontworpen, niet alleen qua aandrijflijn.

Kortom, als je echt goed voor het milieu wil zijn kan je beter een andere hobby gaan kiezen. Zoals tuinieren bijvoorbeeld. Dan pas ben je groen bezig.

“Maar als ik mijn oldtimer elektrisch en aldus schoon maak, dan kan ik de milieuzone weer in”

Denk je? Volgens jouw kentekenplaat rijd je nog steeds een “vervuilend hok” uit 1980. Voordat de gemeente pas doorheeft dat jouw oldtimer geen hart van benzine of diesel meer heeft, mag je eerst door wat bureaucratische hoepels springen om je auto te laten herkeuren zodat je niet alsnog een lading boetes op de mat ontvangt. Want de stadscamera’s zien namelijk niet wat er onder jouw motorkap rust.
Kan je de wagen laten herkeuren? Tuurlijk! Heb je er ook zin in? Dat is een andere vraag. Ik niet in elk geval.

Nog een belangrijk puntje

Mocht je jouw wagen naar elektrisch ombouwen, vergeet dan nooit wanneer jij bijvoorbeeld een 2cv voorziet van een krachtige elektro motor, dat alleen jij dat weet en je medeweggebruikers niet. Let op! Want zodra jij rechts bij het dubbele stoplicht staat en iemand denkt jou links in te halen, om zich vervolgens rot te schrikken omdat je in zijn dode hoek blijft hangen, kan dat redelijk gevaarlijk zijn.
Met de meeste oldtimers verwacht men dat je traag bent. Dus ga niet ineens Speedy Gonzales spelen daar waar men het niet verwacht. Want het is hartstikke leuk om een Mercedes met je 2cv eruit te trekken. Maar iets minder wanneer deze Mercedes jou afsnijdt, denkende dat jij intussen al 500 meter achter hem hoort te zitten. Zijn fout? Dat zal. Maar je hebt er weinig aan als je in het ziekenhuis ligt, en met een peperdure wagen op de sloop.

Tis een beetje als een oma op een elektrische fiets. Je denkt “Ik trap wel even voorbij die bloemetjesjurk” niet doorhebbende dat er een accupak van 9000 ampére (?) onder die fietstas verscholen zit en dat mens met 80 km/u de snelweg op draait zo hard dat ze gaat.

Oh, en kan je van nul naar honderd optrekken in 4 seconden? Tof! Maar kan je ook weer van honderd naar nul afremmen in dezelfde tijd als een Tesla? Let er even op dat een Tesla geen onbekrachtigde trommelremmen heeft. Belangrijker dan motorvermogen is remvermogen.

Conclusie

Naar mijn mening komt het aan op 2 dingen. Doe je het omdat je het gewoon leuk lijkt? Ga ervoor! Denk alleen even goed na of de wagen die je ervoor gebruikt ook de beste kandidaat is. Verpruts liever geen mint condition of zeldzame auto hiervoor aub. Maar als oldtimer liefhebber hoef ik je dat niet te zeggen. Toch?
Doe je het slechts voor het milieu? Ga minder het nieuws lezen of kijken en je drang zal afnemen om dit te ondernemen.

Hoe dan ook. Laten we met z’n allen wel netjes blijven en iemand die zijn oldtimer ombouwt naar elektrisch in zijn waarde laten. Ongeacht wat zijn reden is, of je het er nu mee eens bent of niet. We zaniken toch ook niet als iemand een niet-originele motor inbouwt?

Doe het alleen omdat je het leuk vindt. Niet omdat een paar eppo’s in de politiek en op het internet jou zeggen dat het moet of dat het beter is.

Wanneer goed gedaan vind ik elektrische oldtimers interessante projecten. Je vervangt namelijk niet zomaar even een blok. Met name de hulpsystemen zoals dat wat gebruikmaakt van het motorvacuüm plug je niet even over. Een beetje waardering voor de technische expertise volstaat wel. Maargoed, dat zeg ik, als beunhaas.

Robin heeft na het schrijven van dit artikel asiel moeten aanvragen in Zanzibar.

Zelf iets toe te voegen aan mijn verhaal? Laat het weten!
sdfsdfsdfsdfsfdgdfgdfgdfg